Töris vagy? Ezt olvasd!

Faked history

Faked history

Átgondolva - Három nemzedék

2008. október 24. - rkb

Jelen posztban kedvcsinálót szeretnék nyújtani Szekfű Gyula Három nemzedék című írásához. Egész pontosan ahhoz, hogy minél többen olvassuk el Szekfű ezen munkáját. Miért érdemes levenni a polcról a jó öreg Három nemzedéket? Először is azért, mert ez a jó öreg Három nemzedék Azaz ez egy olyan munka, amit sok fontos ember gondol fontosnak. Tehát mindenképpen érdemes ismerni és nem csak kommentárokból, recenziókból elcsípni a lényegét. Persze, mi a lényege? Én csak azt tudom elmondani, hogy számomra mi.

Meg kell azonban jegyeznem, hogy én a Három nemzedék és ami utána következik című 1934-es kiadás reprintjét olvastam. Ez alapján öt terjedelmében és minőségében is eltérő könyvről beszélünk. Utóbbi alapján elmondhatom, hogy az első könyv úgy maradt meg bennem, mint egy szép, de nem túl terjedelmes Széchenyi kompiláció. Szekfű ugyanis folyamatosan Széchenyi idézetekkel operál. Kissé groteszknek is éreztem, hogy maga Szekfű is megemlíti, hogy nem ez a legmegfelelőbb, pontosabban talán legolvasóbarátabb, része munkájának. Igaz nem azért amiért én annak tartom (vagyis mert nem Széchenyit akartam olvasni, hanem Szekfűt):

 

„Elismerem, nem kellemes és nem szórakoztató ez idézeteken végigtekinteni. Olvasásuk magyar lélekre szenvedés, mert szenvedést okoz a könyörtelen igazmondás, a szív zugaiban húzódó szenvedélyeknek napvilágra vonszolása az önismerettől irtozó emberi természetnek.”

 

Szekfű nem más céllal írja a Három nemzedéket, minthogy felkutassa a Trianonhoz vezető okokat. Kicsit pontosabban, a világháborúba torkolló magyar történet (melynek esetünkben a dualizmus ad keretet) három kataklizmatikus eseménnyel találja szembe magát: maga a világháború, a háborút követő forradalmak és az utóbbiakat követő trianoni béke. Ezen három, már önmagában is rendkívül összetett, eseménysor jelenti a magyar államiság számára azt a mélypontot, melynek magyarázatát olvashatjuk a Három nemzedékben.

Szekfű tehát Széchenyi Istvánnal indít. Széchenyi személyét és politikai programját tekinti olyan alapnak, amely tiszta, amelyre fel lehetett (ld. kiegyezés) és megint fel lehetne építeni egy modern Magyarországot.  Visszafele haladva az időben Széchenyiben és az első liberális nemzedékben találja meg a még nem elfajzott politikus idáját. Igaz, Széchenyi sok esetben már a saját korában sem volt megértett, de a későbbiekben hivatkozási pontként szolgáló személyként tűnik fel a leendő liberális nemzedékek számára. Ahogyan Szekfű az első könyvben tárgyalt Széchenyi program alapjait veszi, melyek közül a legfontosabbak a magyar nemzeti bűnök leírása és azok kiirtásának kívánalma, valamint a közjogi és nemzetiségi kérdés, mint két sarkalatos téma, bemutatása, láthatjuk, hogy saját módszerét analógiába állítja az általa interpretált Szécshenyi-féle program egyes elemeivel.

Ahogyan Széchenyi programját Szekfű felfejti az olvasó előtt, úgy válik egyre egyértelműbbé a két személy közti hasonlóság. Mind a kettejük racionális kritikával illeti nemzetét. Széchenyi azért, hogy a magyar nemzeti fejlődés holisztikussága az általa kritizált nemzeti sajátosságok nélkül valósuljon meg. Míg Szekfű egy kevésbé elegáns pozícióból bírál; a magyar államiságot ért nagy tragédiák után historizálva mutatja be az egyes nemzedékek változását (a Széchényi-féle alaptól való egyre távolódást), melyek végső soron Trianonhoz vezettek. Mindez a liberalizmus bírálatát jelenti Széchenyi konzervatív, pontosabban fontolva haladó programjával szemben.

A magyar liberalizmus első generációja teremti meg a kiegyezés feltételeit és magának a dualisztikus államberendezkedésnek az alapjait. Ez nem más, mint Széchenyi gondolatának megvalósulása: egy a Habsburg Monarchián belüli független Magyarország. A magyar nemesi nemzet, mely Széchenyi korára kitágul és modern tartalommal töltődik, és a Habsburgok közti több évszázados csatározásoknak a dualizmus intézményesült valójában történő szintetizálása gyakorlatilag lezárja a korábbi küzdelmekkel jellemezhető korszakot. Hogy mindez mégsem tudott kiteljesedni abban az értelemben, hogy hosszútávon fenn is maradjon (vagyis ne vezessen egy jellegében Trianonhoz hasonlító katasztrófához), annak oka első sorban a három egymást követő liberális nemzedék eltorzulása. Mindezzel párhuzamosan a közjogi ellenzékiségből fakadó problémák is jelentkeztek, azonban a dualizmus időszakát a második és harmadik nemzedékek egyre jobban csak külsőségeiben Széchenyit idéző világa jellemzi. A közjogi ellenzékiség térnyerése gyakorlatilag Kossuth műve, ő az a politikus, aki kiszakadva a magyar mindennapok valóságából külföldről kívánja 1849 politikáját tovább folytatni. Szekfű munkájának talán ez a része a legeredetibb számomra. Ekkor mutat rá arra, hogy az 1848-49-es események örökösei közül a ’49-es Kossuth-féle függetlenségi politikusok kisajátítják ’48 szimbólumát maguknak („nem engedünk a ’48-ból”), holott ’48 valójában Széchenyi programját és a kiegyezés programját jelenti.

A másik kardinális probléma a nemzetiségi kérdés. Szekfű a Trianont követő kisebbségi magyarságot ért államnemzeti támadások fényében felmenti azon magyar törekvéseket és intézkedéseket, melyek a dualizmus korszakában a nem magyar nyelvű polgárok irányába, elsősorban az államnyelv kérdésében, megnyilvánultak (pl. Lex Apponyi). Ugyanakkor elítéli azon gyakorlatilag délibábos liberális nemzeti ábrándokat, melyeket elsősorban Beksics Gusztáv képviselt. Utóbbi nem reális viszonyokból kiindult interpretációk során nem lehetett a nemzetiségi kérdést megfelelően értelmezni az által, hogy a már Széchenyi révén is emlegetett negatív nemzeti karakterek keretében táplált hangulat alakult ki.

A zsidóság számarányának XIX. századi nagyarányú és gyors ütemű növekedésére helyezve a hangsúlyt, Szekfű szintén megragadja az alkalmat, hogy a liberalizmus ellen emelje fel szavát. A liberális politika eredménye, ugyanis a nagyarányú zsidó térfoglalás Magyarországon az által, hogy az emancipáció nem járt együtt a bevándorlási szabályok szigorításával, ahogyan egyes konzervatív erők (de még maga Deák Ferenc is) sürgették. Az elvi liberalizmust tartja felelősnek Szekfű ezen törvény elmaradásáért. A megnövekedett számú magyarországi zsidóság pedig kihasználva a fellendülő gazdaságot vidéki létformáját hamar urbánussá változtatta. A városok, mint a kapitalisztikus vállalkozások origóinak (Szekfű különös tekintettel foglalkozik e szempontból a megszülető Budapesttel), kulturális életében ennek következtében a zsidóság válik dominánssá.

Nem kívánom részletekbe menően elemezni a Három nemzedéket, csupán az általam fontosnak vélt részekre kívánom felhívni a figyelmet (így nem esik szó a kétféle magyar lelki alkatról sem, mely külön posztot érdemelne Szekfű munkássága keretében). Azonban nem tekinthetünk el még egy téma érintésétől. Nevezetesen, az Ötödik könyvtől. Ahogyan említettem a Három nemzedék alapvetően a Trianont megelőző korról szól. Az 1934-ben újra kiadott munka azonban több ennél. Az újonnan megszületett Ötödik könyv által a cím Három nemzedékről a Három nemzedék és ami utána következikre módosult. Szekfű, munkája ezen részében, a Trianon óta eltelt időszakot vizsgálja, melyre a sokat citált neobarokk jelzőt alkalmazza. A neobarokk kifejezéssel a harmadik liberális nemzedéket követő negyedik nemzedék elmaradását kívánja érzékeltetni. Vagyis azt, hogy az elvi liberalizmust követő politikusaink azon nagy állami és nemzeti katasztrófa után sem voltak képesek gyakorlati megújulásra, amit a forradalmak és Trianon jelentett. Ezen záró részben Szekfű a korábban is tárgyalt kérdések mellett olyan új témákat vet fel, mint a földkérdés, a magyarországi felekezeti különbségek, vagy a „nemzedékprobléma”. Érződik a közel másfél évtized elteltével újrakezdett téma tárgyalása kapcsán a témához való hozzáállás változása, ill. az egyes problémák újszerűségéből fakadó tudományos érdeklődés szociológusabbá válása a korábbi leíróbb jellegű társadalmi elemzésekhez képest..

A kötet záró részében találkozunk egy esetleges megoldási javaslatnál tágabb problémakezelési móddal, melyben Szekfű két lehetőséget vázol fel. A kismagyar út és nagymagyar út közül egyértelműen, mint felelős és gondolkodó, a közösségéért tenni vágyó egyén, az utóbbi lehet járható út. Szekfű, aki maga is megtapasztalhatta pályája elején, mit jelent a gondolkodásbeli generációs ellentét és feszültség, nem feledve fiatalabb kori tapasztalatait, pályafutása és szellemi alkotóképessége teljességében áll ki a fiatal generációk mellett.

A Három nemzedék megszületését követően a két világháború közötti korszak egyik meghatározó szellemi termékévé vált. A huszas, harmincas évek történelmi tudatát nagyban befolyásoló munka méltán lett Szekfű egyik legnépszerűbbje. Olvasmányossága a szerző sajátja, témaválasztása aktuális, terjedelme megfelelő. A Trianont követő konzervatív állami-társadalmi berendezkedés és ezzel párhuzamosan a korábbi állami és társadalmi viszonyok konzervatív kritikáját megfogalmazó Szekfű tehát természetes módon találtak egymásra. Ugyanakkor, a  változatlanságot látva Szekfű munkája későbbi kiadása során kiterjesztette konzervatív kritikáját saját korára is. A reformkortól az 1930-as évekig terjedő bő évszázad magyar történetét 1920-ban, illetve 1934-ben Szekfű Gyula vajon csak a Három nemzedékben (illetve a Három nemzedék és ami utána következikben) meglévő súlypontokkal, előítéletekkel és jellemzőkkel írhatta meg? A választ nem tudjuk, azt viszont igen, hogy végülis milyen szempont szerint született meg hivatkozott történelmi esszéje. Aki ennél többre kiváncsi, vegye le a polcról és olvassa el. Megéri.

A bejegyzés trackback címe:

https://tortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr71730276

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lcpacific 2009.04.12. 09:45:05

felkutassa a Trianonhoz vezető okokat.

“Felkutassa a Trianonhoz vezeto okokat”
Egy oriasi tevedes van a magyar tortenelem tudasaban. A magyar tortenelem Trianon felfogasa, hogy nagyhatalmak igazsagtalan bekediktatuma elvett Maogyarorszagtol 2/3 resznyi teruletet.
Ez igy volt es van tanitva az iskolakban, 45 elott, 45-atkos es a mai demokraciaban is.
Trianon inkabb adott mint elvett.
Talan a legerthetobb ut elmagyarazni ezt: Mi volt a 48-as szabadsagharc celja? Mindenki fujja, a fuggetlen Magyarorszag. Tehat Mao nem volt fuggetlen, azaz el volt foglalva, azaz a terulet mase volt nem a magyaroke. Magyarok is laktak ezen a teruleten, de meg abban sem lehetunk biztosak, hogy tobbsegben, meg a mai magyarorszag teruleten is, azaz voltak nagy teruletek, foleg a Dunantulon, ahol sok nemet es horvath elt.
Budapest helytortenetet olvasgatva, feltunik hogy pl. az osszes epitesznek nemet neve van, es akiknek epitettek azok 90% is nemet nev.
A Király utca az 1740-es években kapta első nevét, a Mittermayerische Gassét. Akkor ez a név a mai Jókai (akkor Gyár) utcáig volt érvényes, onnan a Lövölde térig terjedő utca szakaszt pedig Lerchenfeld Gassénak, azaz Pacsirtamező utcának hívták. Az ezt követő Englische Gasse, vagyis Angol utca neve 1786 körüli időre tehető. Az utca névadója az Országút sarkán állt, Angol királyhoz cégérezett fogadó volt.
1837. augusztus 22-én nyílt meg Pesten a közadakozásból felépített Pesti Magyar Színház Bajza József igazgatásával. A magyar nyelv pallérozása és az erkölcs nemesítése mellett a színház vezetőinek fő célja volt a magyar dráma felvirágoztatása. A Pesti Magyar Színház, amely az 1840-es országgyűlésen a Nemzeti Színház nevet kapta, otthont adott a zenés műfajoknak is, hiszen a város egyetlen magyar nyelvű színháza volt.

Budapest hivatalos nyelve a nemet volt, es osztrakok laktak, csakugy mint a torok idokben a torokok.
A kronologia, roviden.
Egyetlen Triaononhoz vezeto ok, a neve Mohacs. Itt lett elvesztve a fuggetlenseg, az orszag nyugati reszet az osztrakok urlatak, kozepet a torokok, keleten maradt meg ugy 1/3-resz az eredetibool.
Amikor a torok birodalom meggyengult, (szokas szerint mint minden orszag, birodalom) akkor az osztrak nevu nemetek (az akkori keletnemetek, szoszerint) elfoglaltak, es eszuk agaban sem volt ingyen visszadni a magyaroknak es kivonulni. Semmi nem valtozott, azaz a keletnemetek a torok kiuzesevel egy kalap alatt elfoglaltak meg a maradek magyar reszt is, ami eddig nem volt az uralmuk alatt. Ezt probalta Tokoly es Rakoczi visszafoglalni.
Tehat a nagy megallapitas, hogy elbukott a 48-as szabadsagharc, ami azt jelentette, hogy az orszag nem nyerte vissza a fuggetlenseget, azaz egy osztrak tartomany volt, mostmar az egesz terulet. Csak kicsit nagy volt a beka, az osztrakok nem tudtak lenyelni egyben, azaz folyamatosan telepitettek at a nemet ajku lakossagot. Hasonloan mint ma a zsidok teszik Palesztiniaban, telepitenek telepeseket.
Probaltak lecserelni a magyar nyelvet nemetre. Az egesz fovaros el lett nemetesitve, a hivatalok nemetul mukodtek, az utcaknak nemet nevuk volt stb Mi kell meg? Bp egy nemet varos lett. Erre jott a forradalom, ami elbukot. Nem sikerult visszaszerezni.
A kiegyezes. Valamit hasznalt a forradalom, mert az “osztrak tartomany” nagyobb onallosagot kapott.
1900-ban mekkora volt ez a tartomany, es mennyire volt magyar.
Ez nem nagyon van kutatva, pl. mi koze volt Horvatorszagnak Magyarorszaghoz a monarchia alatt. Matyas alatt Bp-nek fizetett adot, mar ameddig a roman szarmazasu Matyas Becsbe nem tette at a szekhelyet.
Nagyon jo jellemzo, mi a magyar mi az osztrak, hogy az egyes teruletek hova kuldtek az adot.
Pl. Ujvidekrol hova ment az ado, Bp-re vagy Becsbe. Valoszinu mindket helyre, de Becsbe biztosan. Egy nagy kusza dzsungel volt az egesz, sok kombinacio letezett. Vagy Zagrab fizetett-e adot Bp-nek. Valoszinu semmit, de Bp fizetett nagy adot Becsnek. A lakossaga a teruletnek nagyon kevert volt, nyelvek, nepek keveredtek. Az hogy az osztrakok hogyan rajzoltak a terkepre a kozigazgatasi hatarokat, nem sokat szamitott.
Szoval elbukott a szabadsagharc, nem lett onallo magyar kormany, egeszen addig, amig Trianonbol nem jott az ukasz, OK, ez a terulet, itt lehet megalakitani a fuggetlen magyar kormanyt.
Igy pontos:
Trianon elvette a vesztes osztrakoktol a birodalmuk 80%-t es birodalom nepeinek fuggetlenseget adott. .
Hat hogy hol huztak meg a hatorokat, azon lehet vitatkozni, az alapelv, hogy senki nem volt elegedett vele, mert mindenki tobbet akart, nyilvanvaloan. De a szabaly itt, az emberiseg tortenelmeben, az elso naptol kezdve, a gyoztes joga a dontes, es a gyoztes, tobbe kevesbe az etnikai hatarokon huzta meg. Nyilvan valo az is, hogy voltak vitathato teruletek, de az is nyilvanvalo, hogy a dontes mindig a vesztes hatranyara tortenik, az elso napjatol az emberi tortenelemnek igy van. Magyaroszag a vesztes oldalan volt, bar mondhatta hogy kerem minket belerangattak ebbe a haboruba, mert a dontes az osztrakok kezeben volt, de hat ilyenkor ez keveset szamit, mert megis a vesztes oldalan harcoltal.
Melyebben, Darwin szerint, a sik teruletek nehezebben vedhetok, itt nagyobb a populacio csere sebessege mint a hegyvidekeken. A magyar lakossag nagy resze sik es enyhen dombos teruleten elt, ezert az elso alkalommal amikor meggyengult, jol meg lett ritkitva ez a nepesseg, amig a hegyvideken kevesbe, az ott elok jobban tudtak szaporodni, es amikor alkalom volt lejonni a hegyekbol es elfoglalni teruleteket.
Menjunk vissza Romai birodalom bukasa utani idokre: a Szlavok es nemetek a kornyezo hegyekben eltek a Romai birodalom alatt is, es utana is, de maga a sik medence a magyar honfoglalasig tobbszor is cserelt gazdat, mind Keletrol jovo nepek, csereltek egymast.
Magyarorszag is ki lett soporve a tatarok altal, alig 2000 evvel az elfoglalas utan, csak valami oriasi szerencse folytan a tatarok kivonultak, es a kornyezo nepek nem foglaltak vissza, hagytak idot a magyaroknak a recoveryre.
Egy romai csoport is a hegyekben elte tul a romai birodalmat, ebbol lett Romania.

Osszegezve, Trianon eleg jol sult el, mert itt kapta vissza, veszteskent, ingyen, az orszag a fuggetlenseget, amit Mohacsnal elvesztett es 400 evig nem tudott fegyverrel visszaszerezni.
Csak nem kapott annyit amennyi Mohacs elott volt, nyilvanvaloan, mert akkor sem volt talan meg 50% sem a magyar nepesseg aranya. Akkor a tarotmanyok magyar uralom alatt voltak, amelyek elvesztek. Miert adtak volna vissza a magyaroknak? Adtak amennyit adtak, ahol sok volt a magyar.
Kosovo hasonlo story, nagyhatalmak adtak ingyen a szerbeknek, nagyhatalmak vettek el toluk, mert nem voltak kepesek jol managelni. Problemat okoztak a nagyhatalmaknak, az egy millio ember kilakoltatasaval. Easy come, easy go. Ritka kivetel a tortenelemben Jugoszlavia.

rkb · http://tortenelem.blog.hu 2009.04.24. 22:43:52

@lcpacific: Kedves Icpacific!

Nagyon tetszik könnyed stílusod és komplex látásmódod.
Nem szeretnék ugyanakkor leragadni eseménytörténeti kérdéseknél. Azt azonban megjegyezném, hogy a Mohács problematikát hasonlónak vélem, mint te. Míg a Trianonnal és a románok eredetével kapcsolatban kifejtettekkel nem értek egyet.
Különös tekintettel hívnám fel a figyelmet az etnikai határok "többé-kevésbé" történő meghúzásával összefüggésben, hogy Trianonban sikerült a "kevésbé" szempontot érvényesíteni. Erről érdemes a Csallóközben vagy esetleg az Érmelléken kérdezősködni... Amúgy Romsics Ignác óta tudjuk (én legalábbis), hogy Trianonban az etnika, gazdasági, történelmi érvekkel alátámasztott argumentációkat mindig a győztes (cseh, román, szerb) hatalmak előnyére alkalmazták. Azok elsődleges célja pedig a terület-maximalizálás volt.

(A Budapest elnevezés [akár Bp formátumban] 1873 előtti eseményekkel összefüggésben történő használatáért ugyan nem jár akasztás, de azért próbáljuk meg kerülni a historizálás eme formáját - nemcsak az érettségin)

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2010.02.08. 10:49:00

@lcpacific: érdekes ember vagy

"Trianon inkabb adott mint elvett. +"

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.02.08. 15:17:49

hogy érti Szekfű, hogy Eötvös József magyar zsidó?
süti beállítások módosítása